tel. : +48 697680922

NOWY SAMOCHÓD Z WADĄ

WSTĘP

Wbrew pozorom wielokrotnie zdarzało się, że słyszałem od klienta „kupiłem nowy samochód z wadą”. Uszkodzona skrzynia biegów, hałasujące elementy zawieszenia, powtórnie malowana maska oraz bok pojazdu. Niestety nie jest to lista wad kolejnego używanego pojazdu w „idealnym stanie”. To przykładowe wady fabrycznie nowych pojazdów w sprawach klientów, których reprezentowałem. Oczywiście statystycznie wady fabrycznie nowych samochodów zakupionych w autoryzowanym salonie zdarzają się relatywnie rzadko. Niemniej jednak rozczarowanie klienta jest ogromne. Kupując nowy pojazd oczekujemy przecież jego idealnego stanu oraz pewności co do jego jakości i bezawaryjności. Niestety czasem zdarza się, że fabrycznie nowy pojazd odmawia posłuszeństwa już po przejechaniu pierwszych kilometrów.

NOWY SAMOCHÓD Z WADĄ – JAKIE MAM UPRAWNIENIA

Kupując nowy pojazd przysługują Ci wszystkie uprawnienia, które dają przepisy dotyczące rękojmi za wady fizyczne rzeczy. Dodatkowo producent pojazdu udziela na zakupiony pojazd gwarancji, która zazwyczaj jest limitowana przebiegiem pojazdu i najczęściej trwa 2 lub 3 lata. Kiedy nowy pojazd jest wadliwy należy przede wszystkim działać, zgłosić wadę i nie dać się zbyć. W drobniejszych usterkach takich jak szarpiąca skrzynia biegów lub hałasujące elementy pojazdu  klienci  często słyszą, że „ten model tak ma”. Oczywiście nie można generalizować i zdarzają się autoryzowani sprzedawcy, którzy bez żadnych problemów usuwają takie usterki. Niemniej jednak nie jest to reguła i czasem problemu nie udaje się rozwiązać polubownie.

NOWY SAMOCHÓD Z WADĄ – GWARANCJA CZY RĘKOJMIA

Możesz swobodnie wybrać jedną z przysługujących Ci możliwości. Co do zasady jednak nawet najlepsza gwarancja zazwyczaj zawiera pewne ograniczenia np. co do określonych podzespołów pojazdu. Aby skorzystać z gwarancji zazwyczaj musisz też serwisować pojazd wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi lub spełnić jeszcze inne (czasem wręcz absurdalne) wymagania. Nie ulega zatem wątpliwości, iż rękojmia jest roszczeniem o zdecydowanie szerszym i łatwiejszym zakresie zastosowania. Niemniej jednak w pewnych sytuacjach gwarancja będzie lepszym rozwiązaniem. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Warto jednak pokazać, że jesteś świadomym kupującym i wiesz, że Twoje prawa wynikają nie tylko z gwarancji, ale i z rękojmi.

NOWY SAMOCHÓD Z WADĄ – USUNIĘCIE WADY

Oczywiście pierwszym rozwiązaniem jakie zaproponuje sprzedawca będzie próba usunięcia określonej wady. Niemniej jednak wbrew pozorom nie zawsze jest to łatwe, a czasem po prostu niemożliwe. W nowych, skomplikowanych technicznie pojazdach autoryzowanym serwisom często brakuje jeszcze dużego doświadczenia i zdiagnozowanie usterki jest problematyczne. Może się zdarzyć również, iż usunięcie określonej wady jest po prostu niemożliwe. Tak będzie chociażby w sytuacji, w której elementy karoserii pojazdu zostały ponownie polakierowane.

NOWY SAMOCHÓD Z WADĄ – WYMIANA NA INNY EGZEMPLARZ

W przeciwieństwie do zakupu pojazdu używanego wymiana nowego pojazdu na inny wolny od wad jest całkiem sensownym rozwiązaniem. W praktyce jego zastosowanie jest zdecydowanie łatwiejsze, niż przy pojeździe używanym. Typowe modele popularnych marek zazwyczaj występują masowo i autoryzowany salon z łatwością może zaproponować inny identyczny lub bardzo podobny egzemplarz. Problem pojawia się przy samochodach w nietypowej konfiguracji wyprodukowanych na zamówienie lub w modelach, które są sprzedawane bardzo rzadko.

NOWY SAMOCHÓD Z  WADĄ – OBNIŻENIE CENY

Z tego uprawnienia możesz skorzystać składając sprzedawcy oświadczenie o obniżeniu ceny. Zgodnie z przepisami sprzedawca może uchylić się od tego obowiązku jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Nie ulega wątpliwości, iż w praktyce obniżenie ceny zakupu pojazdu może być rozwiązaniem optymalnym. W szczególności w sytuacji, w której wada pojazdu nie jest na tyle poważna, aby uniemożliwiała jego eksploatację. W praktyce autoryzowani sprzedawcy często proponują właśnie takie rozwiązanie jako sposób rozwiązania zaistniałego sporu.

NOWY SAMOCHÓD Z WADĄ – ODSTĄPIENIE OD UMOWY

Jeżeli wady pojazdu nie da się usunąć, a jest ona istotna możesz skorzystać z najdalej idącego uprawnienia w zakresie odstąpienia od umowy. W takiej sytuacji zwracasz pojazd sprzedawcy, który z kolei jest zobowiązany do zwrotu zapłaconej przez Ciebie ceny zakupu. Szczegóły dotyczące odstąpienia od umowy zostały już przeze mnie opisane i możesz się z nimi zapoznać w artykule „odstąpienie od umowy”.

PODSUMOWANIE

Wbrew pozorom zakup fabrycznie nowego pojazdu też wiąże się z pewnym ryzykiem. Jest ono oczywiście zdecydowanie niższe, niż przy zakupie pojazdu używanego. Praktyka pokazuje jednak, że i w tym wypadku mogą pojawić się problemy. Część wad oczywiście jest niezależna od samego autoryzowanego sprzedawcy i wynika z błędów na etapie produkcji pojazdu. Wady takie dotyczą często konkretnego „pechowego” egzemplarza. Oczywiście okoliczność ta nie zwalnia sprzedawcy z odpowiedzialności. Zdarzają się jednak sytuacje, w których to sprzedawca pojazdu maskuje jakąś wadę – na przykład powtórnie lakierując porysowane elementy karoserii. W takiej sytuacji mamy do czynienia z klasyczną wadą ukrytą, która ma wpływ na wartość pojazdu. W obu przypadkach zdecydowanie warto skorzystać z uprawnień jakie dają Ci przepisy.

Jeżeli kupiłeś nowy samochód, który ma wady zapraszam do bezpośredniego kontaktu z kancelarią.

Adwokat Tomasz Kosterka